Protože jsem měl možnost se postupně, ale teké v jednom dni povozit na třech motorkách na cestování, pokusím se zde shrnout moje dojmy. Jednalo se o moji KTM 950 Adventure (jinými slovy „moje stará“), Hondu CRF1000 zde konkrétně v DCT verzi (automat) a Yamaha Tenere 700.
Začal bych u mojí staré, dobré KTM 950 adventure.
Nejdříve plusy:
- Podvozek a motor. U podovozku platí skoro přímá úměra, že čím víc se k němu člověk chová jako prase, tím líp funguje. Je to takový zvláštní. Je to stejný jako s motorem. Ten vyloženě touží po tahání za plyn, taková ta kochačka mu nesedí. Celkově by se to dalo přirovnat k sexu s náruživou a trochu sprostou holkou, která vás při čísle sem tam lehce profackuje, sem tam poškrábe, křičí na vás abyste pořádně přitlačili, ale po čísle koukáte naprosto spokojení do stropu, neschopni popadnout dech. Ta motorka je prostě neskutečně zábavná.
- Dobře dávkovatelné brzdy .
- Rozumná geometrie podvozu, umožňující nejenom radost na silnici, ale i v terénu.
- Design. Vypadá jako dakarský speciál (ze kterého vychází) a mě se to prostě hrozně líbí.
A teď mínusy:
- Neskutečně pracná výměna oleje. Toho, kdo navrhnul umístění, cirkulaci a výměnu oleje bych někdy chtěl dostat do pazour. Asi bych mu uříznul minimálně jednu kouli. To, co u jiné motorky děláte 1/2h je u KTM 2h v trénovaných rukou. Když někteří jedinci vidí, co všechmo je kvůli výměně oleje rozdělat, vrhnou se rovnou na generálku motoru :-).
- Kousavej motor, kterej neodpouští. Nedá se s ním jezdit moc na pohodu, nízké otáčky mu vyloženě nesvědčí (pod 3500 ot/min je to fakt rozvirbrovaný a uskákaný neštěstí), špatný podřazení znamená smyk zadního kola.
- Při mojí výšce lehce přes 170cm jsou turbulence (při dálničních rychlostech) za šítkem přesně v oblasti hlavy. Díky tomu je pohodlná dálniční rychlost něco kolem 120-130 km/h.
- Svody od výfuků lehce zahřívají sedlo. Když je vedro, náladě to nepřidává. Když je velký vedro, vejce na tvrdo jsou jistota.
- Malý rejd. To občas dost otravuje, hlavně při otáčení na lesní cestě, když se na vás řítí naložený kamion kůrovcovým dřevem.
Na řadě je Honda CRF1000 Africa Twin
Plusy:
- Velmi příjemý motor, který si zachoval hodný charakter z XRV 750, ale ve vyšších otáčká značně přidal na síle, takže jízda s ním je prostě radost.
- Podvozek na velice dobré úrovni. Srovnání s KTM je nad moje schopnosti, možná je u Hondy víc patrná menší zpětná vazba při rychlé jízdě v terénu (ale díky tomu je jízda pohodlnější).
- Pro mě velmi dobrá pozice za řidítky v sedě. Nenutí mě k hrbení a člověk je v motorce jakoby zapadlej (víc ho obklopuje, na KTM sedím spíš na motorce, kdežto u Hondy jakoby v motorce).
- Dobrá ochrana proti větru a tedy příjemné cestování i po dálnici.
Mínusy:
- Ergonomie a čitelnost přístojovky. Sorry jako, ale bílá grafika na černém pozadí je na sluníčku na pikaču (navíc mi připadne, že jsou na krycím skle vidět odlesky) a obecně přehlednost je prachmizerná. Otáčkoměr skoro nečitelný (takové to mrknutí periferním viděním nefunguje). Ve variantě DCT přibyly další údaje a za jízdy se to skoro nedá uhlídat.
- Sterilita. Motor, který výše chválím, dává motorce (bohužel) takový sterilní charakter. Jako on ten motor jede neskutečně dobře, ale nevzbuzuje moc emoce. To byl jedne z důvodů, proč jsem si novou Afriku nekoupil.
- Nálož elektroniky nad (pro mě) rozumnou mez. To se zhoršilo teď snovou verzí CRF1100. Je to druhý důvod, proč jsem neudělal radost některému z prodejců Hondy.
- Určitě bych nechtěl DCT verzi (automat). Nejenom, že je težší a obecně má větší potenciál k problémům, ale hlavně: motorka v automatu? Brrrrr. A to přesto, že řadí neskutečně rychle a odřazovat lze tlačítkama na řidítkách. Ale už třeba pomalá jízda v terénu je opruz.
- Hmotnost. Subjektivně mi připadá Africa trochu těžší (než se rozjede). Možná je to tím, že má jinde těžiště (KTM má nádrže po bocích). Není to nic zásadního, ale cítit to je.
- To je hodně subjektivní, ale nesedí mi geometrie AT. Připadá mi, že má snahu se v zatáčce na brzdách zbytečně narovnávat. Možná je to pneumatikama, nevím. Zvyknout se na to dá a ničemu to nevadí, jenom popisuju svoje pocity.
- Když tak na to koukám, tak je to vlastně vše, co můžu Africe vytknout a není to nic zásadního. Je to fakt dobrá motorka, jenom drobnosti rozhodly o tom, že mi neparkuje v garáži.
Yamaha Ténéré 700
Plusy:
- Sametový motor, který má slušnou elasticitu i naprosto dostačující výkon. Motor je poměrně točivý, ale hezky se sebere i z nízkých otáček. Celkově moc nenutí k řazení a člověk po pár kilometrech zleniví 😉 .
- Příjemně a lehké řazení.
- Přes limity předních vidlí (viz níže) je jízda po šotolinových cestách příjemná a podvozek má dobrou zpětnou vazbu. Sice to ve srovnání s Afrikou (a méně s KTM) působí trochu dojmem kostitřase, ale ve skutečnosti podvozek odvádí dobrou práci.
- Obratnost. Motorka působí „lehkým dojmem“ a je příkladně obratná (ve srovnání s KTM bych vyzdvihl zejména rozsah rejdu).
- „Tenérka“ je postavená poměrně odolně a jednoduše. Taková stará škola. Díky absenci komfortní elektroniky se nemá moc co pokazit (a navíc máte pocit, že vy řídíte motorku a ne ona vás). Jediný asistent je EU povinné ABS, které lze jednoduše deaktivovat (tuším, že i za jízdy – nezkoušel jsem).
- S mojí postavou se mi výbroně jezdí ve stupačkách. Vše je tam, kde bych to čekal. Vyšší člověk se bude muset trochu víc ohnout. Oproti tomu v sedě mě Yamaha nutila, abych se hrbil, ale tomu by asi pomohlo jiné nastavení (zvýšení?) řidítek.
- Tenérka je výborně čitelná v driftu (na trávě či šotolině, na asfaltu jsem to nezkoušel, to je u půjčené moto dost prasárna). Je to jak díky průběhu krouťáku, tak díky umístění težiště (i v předozadním směru) a motorka nemá tendenci nečitelně ujíždět pod zadkem.
- Brzdy jsou stejně dobrý jako u předešlých dvou a dávkování je někde mezi KTM a Africou. Brzdit lze jedním prstem, ale já raději brzdím dvěma kvůli citlivosti. ABS do brždění nekecá nijak razantně, takže je použitelné i na šotolině.
Mínusy:
- Lanková spojka. Jde velice lehce, ale jak si člověk jednou zvykne na hydrauliku, cítí ten rozdíl. Navíc je originál páčka plné délky, takže mačkání dvěma prsty vám drtí ty další dva. Ale upřímně: používá snad někdo prsteníček a malíček k něčemu užitečnýmu 😉 ?
- Ochrana proti větru je spíš formalita. Všechen vzduch a mouchy jdou přímo na helmu a její plexi.
- Přední vidlice jde na dorazy i při relativně citlivém používání (např. při sjíždění meze, která končí lehkou prohlubní, i v malých rychlostech).
- Přístrojovka vibruje docela dost a je pouze digitální. Je to černé na světlém pozadí, takže pokud nevibruje, je čitelnost OK. Ale vibruje, takže čtení otáček není na jedno mrknutí. Já mám rád analogový ukazatele a basta.
- Hebkost motoru vede k pocitu jisté sterility. Z KTM jsem zvyklý, že mi každé vznícení směsi plynů ve válci přeskládá obratle v páteři. U Yamahy je to jak jízda s elektromotorem, včetně té linearity. Je to pohodlé a příjemné, ale bezemoční.
- Nádrž mohla být větší. Dojezd bude něco kolem 400km do sucha. Myslím, že ty další 4 litry by se už někam vešly. A dojezd 500km by velmi potěšil. Takhle je to stejný dojezd jako s KTM (která má nádrž na 23 l).
Shrnutí
KTM 950 Adveture je stará škola a je neskutečně řidičská. Když jsem ji kupoval na zkoušku (protože ji někteří kamarádi hrozně chváli), bral jsem to jako dočasku na test a na kšeft. Netušil jsem, že mě tak vezme za srdce. Je to neotesaná svině, která člověku dá sežrat každou chybu, ale odmění ho neskutečně skvělou jízdou, když umí využít její potenciál.
Hodna CRF1000 Africa Twin je oproti KTM hodně civilizovaná a k uživateli mnohem přívětivější a komfortnější než KTM. Daní za to je lehce vyšší hmotnost, elektronika s potenciálem k závadě a lehká bezpohlavnost. Když by někdo udělal výkonostní testy, nebude mezi KTM a Hondou asi žádný rozdíl, ale s KTM se bude řidič více přetahovat a to větší bude jeho radost. Je vinikajícím kompromisem mezi cestovatelskou motorkou (polykačem kilometrů) a strojem, který se cítí dobře i v terénu.
Yamaha Ténéré 700 má oproti oběma zmíněným lepší manévrovatelnost a působí mnohem lehčím dojmem. Podvozek je na silnicï bezva (ale s uskákanějším charakterem než Honda), v terénu funguje až na samé hranice mých dovedností. Jenom motor je ještě méně o emocích než Honda a srovnání s KTM vůbec nesnese. Ne v odpichu motorky. V subjektivním dojmu. Osobně si myslím, že ve srovnávacím testu časů na různých tratích by Yamaha výrazně nezaostala (a možná byla i lepší než konkurenti). Motor je krásně jemný a točivý, ale chybí mu taková ta věc, kvůli které si občas jen tak hrkneme plynem. Čistě pro radost.